Revisitation · Skoleår · Standpunktkarakterer

Hvordan forklarer jeg min søn, at han i løbet af sommerferien er sprunget et klassetrin over?! 

Dette er den utrolige historie om, hvordan en elev på en dagbehandlingsskole slutter skoleåret – 2016/17 – i 8. klasse og starter i 10. klasse – skoleåret 2017/18 – efter sommerferien. Fra 8. klasse til 10. klasse på en sommer. Helt uden undervisning.

Sommerferien er startet. Sønnike eller Junior, som han jo bliver kaldt her på bloggen, er efterhånden blevet en ung mand på 16 år. Jeg har det lidt svært med at kalde ham Junior, for han er jo ikke så lille mere – faktisk er han vokset ret meget i højden, og han er et hoved højere end jeg. Jeg vil nok kalde ham for sønnike fremover – uden at jeg dog har tænkt mig at ændre bloggens navn. Beklager, hvis det virker forvirrende. Jeg vil måske heller ikke være så konsekvent.

Men tilbage til sønnike. Han har siden 2014 gået på en dagbehandlingsskole. Fordi han ikke havde været i skole i nogle år pga. skoleangst, skolevægring og forkerte skoletilbud, blev han indskrevet  – eller – rettere – nedskrevet med et klassetrin ved starten af dagbehandlingsskolen. Så da han startede det nye skoleår 2014/15 på dagbehandlingsskolen, blev han indplaceret på 6. klassetrin. Hvilket i hans fars og mine øjne gav god mening, for han var på ingen måde fagligt på 7. klassetrin, som ville være det klassetrin han kunne have gået i, hvis han ikke havde været uden skolegang i flere år. I skoleåret 2016/17, som han lige har afsluttet, har han gået i 8. klasse.

Nogle dage før skoleåret sluttede, kom sønnike hjem med en lukket kuvert. Den indeholdt hans 8. kl. standpunktkarakterer for skoleåret 2016/17. I efteråret 2016 fik han ligeledes standpunktkarakterer – også i en lukket kuvert. For vi har i samråd med skolen valgt, at der ikke er grund til at vise ham karaktererne, som måske blot vil forårsage kriser. For der er ikke meget “at råbe hurra for”. Det er faktisk temmelig nedslående. Han er fritaget for flere fag. Og så er der ellers en række 00 i de fleste andre fag. Han får 4 i mundtlig engelsk, 2 i skriftlig engelsk og 2 i historie. Resten er 00. Men karaktererne siger jo intet om, hvordan han er som menneske. At han er et behageligt menneske, der viser omsorg og er betænksom over for andre mennesker. At han er hjælpsom. At han har humoristisk sans. At han er god mod dyr. At han tager initiativ til at hjælpe med praktiske opgaver i hjemmet og på skolen. At han er dygtig til at samle Lego. At han er dygtig til mange forskellige computerspil og kan hjælpe og guide andre spillere. Alt det og meget mere siger karaktererne intet om. Men det er det han bliver “målt og vejet på” i skolesystemet. Og det nederlag vil vi gerne spare ham for.

For et par dage siden (d. 28. juni 2017) modtog vi en afgørelse fra PPR og Visitationsudvalget. Sønnike er blevet revisiteret til endnu et skoleår – 2017/18 – på dagbehandlingsskolen. Så langt, så godt.

Men jeg blev godt nok forvirret, da jeg læste, at sønnike “er revisiteret til specialundervisning og dagbehandling i 10. klasse på [skolens navn] i skoleåret 2017/18.”

10. klasse?! Jamen, hvad hulen blev der af 9. klasse? Jeg tænkte, at der måtte være tale om en fejl. Så jeg skrev en mail til PPR, om at der måtte være tale om en fejl, og at jeg forventede at modtage en ny afgørelse, hvori det fremgår, at sønnike er revisiteret til 9. klasse for skoleåret 2017/18. Med mindre altså han er blevet visiteret til 10. klasse for skoleåret 2018/19. Jeg skrev, at hvis der ikke var tale om en fejl, så var min skrivelse at betragte som en klage over afgørelsen. 

Jeg fik svar samme aften. Der er skam ikke tale om en fejl. Her er, hvad den fungerende leder skriver:

Der er ikke tale om en fejl fra visitationsudvalgets side. Ifølge TEA, vores elevadministrationssystem, så går [min søns navn] nu i 9. klasse og skal i 10. klasse til næste år. Det er rigtigt at [min søns navn] er indskrevet d. 1.8 2013 i 6. klasse på Skolen G, og d. 19.05 2014 Indskrives han så på Skolen S i 6. klasse helt efter reglerne og pr. 1. august 2014 fortsætter han i 7. på S . Jeg har vedhæftet en del af udskriften. Af udskriften fremgår det også, af en note, at [initialer på skoleleder] nedskriver ham et klassetrin, men det er ikke sket. Problemet er da også, at det kan [initialer på skoleleder] ikke, da [min søns navn] bliver for gammel nemlig 19 år, mens han går i 10. klasse, hvis dette var effektueret. Så med mindre I samtidig er gjort opmærksom på, at I dermed fratager [min søns navn] hans mulighed for at afslutte sin skolegang med 10. klasse , så tænker jeg, at det er en fejl, der er begået dengang. [Min søns navn] startede allerede i skole et år forsinket. Der blev han således allerede nedskrevet et klassetrin. Så blev han i øvrigt nedskrevet et klassetrin i forbindelse med opstart i K-klasserne. Her blev han indskrevet i 0. klasse skønt han skulle i 2. klasse. Fejlen bliver dog  korrigeret i 2010, hvor han indskrives i 3. klasse.

Hvad gør vi så nu? Jeg har bestemt ikke tænkt mig “at fratage min søn hans mulighed for at tage 10. klasse”. Tværtimod. Jeg vil gerne have, at han får lov til at tage både 9. klasse og 10. klasse. Vi har jo papir på, at han i skoleåret 2016/17 har gået i 8. klasse. Vi har ikke været klar over – er hverken blevet vejledt eller rådgivet om, at det at vores søn fik skolestarten udsat med et år (fordi der var mistanke om, at der var “noget” – dette “noget”, der så viste sig at være Aspergers syndrom), og det at han er blevet  nedskrevet et klassetrin i forbindelse med skoleskift og en lang periode uden skolegang, ville betyde, at han ville miste et skoleår – mindst. Det er jo fuldkommen grotesk. Jeg har ikke vidst, at resultatet af udskudt skolestart og nogle år med “skolevægring” ville få denne konsekvens. Ingen har nogensinde informeret mig om, at min søn ville komme til at skulle springe nogle klassetrin over, fordi han er startet senere i skole og fordi han har haft en lang periode uden skolegang.

Den daværende PPR-leder skrev i august 2014 i en mail til os forældre og lederen af dagbehandlingsskolen:


Vedhæftet sender jeg den § i Folkeskoleloven, som giver mulighed for på nuværende tidspunkt at indplacere [min søns navn] på 6. klassetrin, idet han skifter skole og samtidig kan man søge et 12. skoleår såfremt man skønner det engang i fremtiden, når man når dertil.

Nu har kommunen så truffet en afgørelse om, at sønnike fra næste skoleår skal gå i 10. klasse. Lige inden sommerferien talte han og jeg om, at han skulle i 9. klasse efter sommerferien. Hvordan forklarer jeg min søn, at det er en fejl, og at han faktisk allerede har gået i 9. klasse og nu skal i 10. klasse?

 

Skriv et svar

