Afgørelse · Afslag · Børne- og Socialministeriet · Dagbehandlingsskole · Folkeskoleloven · Folkeskolens afgangsprøver · Lov om aktiv beskæftigelsesindsats · STU · Undervisningsministeriet

Skolen

Det har været en lettere kaotisk uge, men nu er vi landet, og sønnike er blevet myndig.

I sidste uge, den 3.december, fik vi en afgørelse om, at sønnike fortsætter sin skolegang på dagbehandlingsskolen efter 1. januar 2019. Så langt, så godt. Dagen efter fik vi et afslag! Panikken ramte os midt i fødselsdagsforberedelserne.

Jeg vil ikke på nuværende tidspunkt trætte jer med et langt indlæg om, hvad begrundelsen for afgørelsen (bevillingen) er, og hvad begrundelsen for afslaget er. Men afslaget er begrundet i nogle paragraffer i loven om en aktiv beskæftigelsesindsats og bevillingen er begrundet i nogle paragraffer i serviceloven.

Kommunen har endda kontaktet Børne- og Socialministeriet for at få præciseret retspraksis. Og jeg sender en varm tanke til Børne- og Socialministeriets Kontor for Handicap for at præcisere retsprakis over for vores kommune.

Kort og godt drejer det sig om, at en kommune skal sikre en god overgang fra barn til voksen. Så derfor kan vores søn nu fortsætte sin skolegang på dagbehandlingsskolen, også selvom han er fyldt 18 år.

Selvom vores søn nu har fået medhold i ansøgningen, agter vi stadig at klage over hele sagsbehandlingsforløbet. Det er ganske enkelt urimeligt for borgeren og i strid med god forvaltningsskik, at en sag ligger så længe uden at nogen i kommunen vil tage ansvar for den. Men alt det har jeg skrevet om før, så det bliver blot en gentagelse, og den vil jeg skåne jer for i dette indlæg. Det kan så være, at jeg skriver om det senere 😉

Men nu er der så lidt af en udfordring med skolen, der først i går officielt har fået besked om, at sønnike fortsætter på skolen efter juleferien. Selvom jeg til alle møder og på utallige e-mails og telefonsamtaler til/med både skolens ledelse og personale har gjort opmærksom på, at vi havde en ansøgning i kommunen om det sidste halve skoleår, så har skolen ikke kalkuleret med, at sønnike skulle fortsætte efter juleferien. Fair nok. Men jeg tror godt, at jeg kan sige, at det kommer gevaldigt bag på skolen, at vores kommune har bevilget det sidste halve skoleår.

I dag blev jeg ringet op af skolelederen, der egentlig lød lettere indigneret over, at jeg havde tilladt mig at skrive til PPR og anmodet om, at der blev søgt om dispensation i Undervisningsministeriet, så sønnike kunne blive tilmeldt til folkeskolens afgangsprøver i maj/juni 2019. Tilmeldingsfristen til folkeskolens afgangsprøver udløb den 1. december, og på det tidspunkt vidste hverken vi eller skolen, at sønnike ville få bevilget resten af skoleåret. Skolelederen mente, at med mindre man var i stand til at tage en fuld folkeskolens afgangsprøver, så gav det ingen mening at tilmelde sønnike, der ikke er på et fagligt niveau, hvor det giver mening at udsætte ham for det pres. Jeg er enig med skolelederen. Sønnike vil ikke være i stand til at gå til samtlige prøver og hvorfor så udsætte ham for det pres det vil være? Der er kun et fag, hvor han er fagligt er på niveau med 9. klasse og det er engelsk. Han var til prøve i mundtlig engelsk i juni, og han fik 12. Spørgsmålet er, om han vil være i stand til at bestå skriftlig engelsk. Det er muligt, at jeg har urealistiske forventninger til min søn. Og spørgsmålet er, hvor vigtigt er det lige, at han får de der prøver? Vi ved jo, at han skal videre til STU efter skolen. Og hvad han skal efter STU, ja, det må tiden vise.

Skolelederen lød faktisk temmelig irriteret i de 20 minutter samtalen varede, og det var mest ham, der talte. Jeg lyttede mest (til en afveksling). Han sagde bl.a., at nu skulle de så aflyse de afskedsfester de havde planlagt for sønnike i næste uge. Om tirsdagen for os forældre og bedsteforældre og om onsdagen for skolens elever. Ja, det giver vel ikke mening at holde en afskedsfest med mindre man holder op? Jeg tror ikke, at skolen deler vores glæde, men det er så deres problem. Jeg tror gerne, at de er udfordret, for de ved vel ikke, hvem der skal være sønnikes lærere? Alt det skal de nu have fundet en løsning på.

Jeg har spurgt sønnike, om han gerne vil fortsætte på skolen, for der er jo ingen grund til, at han fortsætter der, hvis han helst vil starte på STU til januar. Men han vil gerne fortsætte på skolen. “Jeg havde forberedt mig på, at jeg skulle starte på STU til januar, men jeg vil helst blive på skolen.” Også selvom han ikke får de samme lærere. I starten af januar skal alle parter (PPR, diverse sagsbehandlere, skolen, UU, sønnike og vi hans forældre) så til et møde på skolen, hvor vi i fællesskab skal lægge en plan for det sidste halve skoleår.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.