Coronavirus · COVID-19 · Vaccination · Vaccine

Hvornår er det min tur til at få vaccinen?

Det er en måned siden, at jeg skrev et blogindlæg om vaccinen og den langsomme vaccineudrulning, og det kniber – stadig – gevaldigt med at få vacciner til landet og få vaccineret befolkningen, så vi kan få noget af hverdagen tilbage, som før vi blev ramt af corona.

Jeg er blevet utålmodig. Og med utålmodigheden følger en snert af pessimisme. Siden jeg skrev mit indlæg i februar, har jeg fået konstateret en autoimmun sygdom, og jeg aner ikke, hvor det i så fald placerer mig i hierarkiet over vaccinationer. Er jeg stadig i gruppe 12? Måske gør det overhovedet ingen forskel? Jeg får vaccinen, når jeg får den. Længere er den ikke.

Men vaccinationsplanerne flytter sig med jævne mellemrum. Hvor jeg i januar, kunne se, at jeg kunne forvente at være færdigvaccineret omkring 4. juli 2021; så rykkede det sig lidt i februar, så jeg kunne forvente at være færdigvaccineret senest 27. juni 2021. Hurra!

Nu har man så lige justeret i kalenderen igen. Så nu kan jeg forvente at være færdigvaccineret den 18. juli 2021. Skal jeg nu også tro på det? Altså… det gør jeg så ikke. Jeg har simpelthen taget nej-hatten på, og er træt af løfter, der ikke holder. Jeg har et godt råd til dem, der sidder med vaccinationskalenderen. Lad være med at skrive noget om, hvornår man kan forvente at være vaccineret. Skriv hellere, at man forventer, at alle danskere, der ønsker vaccinen, kan forvente at få den i løbet af 2021. Sådan. Så har man ikke lovet for meget. Eller mere end man kan holde. Og så vil jeg endda forholde mig skeptisk frem til den dag, hvor jeg faktisk modtager mit sidste stik. Som så ikke bliver det sidste. For vi kommer til at leve med COVID-19 de næste mange år, og derfor kan vi lige så godt vænne os til det. Stikket. For det bliver forudsætningen for, at vi kan holde samfundet åbent. Og så selvfølgelig test. Test. Test. Test.

Jeg ved ikke, hvad der vil være billigst? At vi alle bliver vaccineret, så vi kan undgå det store testcirkus, og alle de millioner det koster. Men… man har jo besluttet, at børn og unge under 16 år IKKE skal vaccineres, og så er man alligevel nødt til at fortsætte med teststrategien. For hvordan kommer en familie med børn under 16 år på restaurant, i biografen og i zoologisk have? Nå jo… man skal så IKKE testes og fremvise en negativ test, hvis man er UNDER 15 år. Vi får altså et samfund, der er fuld af potentielle smittebærere, som IKKE KAN blive vaccinerede, men som heller IKKE SKAL testes. Så hit med vaccinen! Så er jeg da nogenlunde beskyttet mod et alvorligt sygdomsforløb med hospitalsindlæggelse og respiratorbehandling, hvis jeg render ind i nogle, der hverken gider at holde afstand eller gider at bære mundbind og som heller ikke behøver at blive testede og som heller ikke er vaccinerede. 

En kommentar til “Hvornår er det min tur til at få vaccinen?

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.