Coronavirus · COVID-19 · Vaccination · Vaccine

Hit med vaccinen – og passet!

Vil jeg tage imod vaccinen, når jeg engang får den tilbudt?

JA!

Vil jeg have et vaccinepas, der giver mig adgang til rejser, fitnesscenter, koncerter, biograf, aftenskoleundervisning osv.?

JA!

Jeg vil have den vaccine, og det kan kun gå for langsomt. Og det gør det så. Det går ufatteligt trægt med vaccineudrulningen. Ikke kun her i landet, men stort set i det meste af verden. Jeg befinder mig p.t. i den kategori, hvor jeg er sidst på listen over borgere, der kan få vaccinen. Og når jeg tjekker, hvornår jeg kan forvente at få mit første stik, så bliver datoen hele tiden udskudt. Nu kan jeg forvente at være færdigvaccineret engang i juli, men jeg har ingen tillid til, at det holder stik (ha, ha, fik du den?) Jeg tror, at vi skal hen i sensommeren eller efteråret, før jeg har fået mit sidste stik. Hvis alt går efter planen.

Min egen gamle svigerfar på 89 år venter stadig på at få vaccinen. Han er en borger, der bor i egen bolig, og han får både praktisk og personlig hjælp i hjemmet. Kommunen han og vi bor i, har sådan set allerede i starten af januar tilbudt vaccinen til alle kommunens ældre borgere over 85 år, men på grund af en beklagelig fejl, blev svigerfar ikke kontaktet af hjemmeplejen, der stod for opgaven med at kontakte borgerne. Og nu er der bare ikke flere vacciner, så svigerfar er atter i kø til at blive vaccineret. Min svigerfars eksempel er en kedelig historie om, at der ikke er en koordineret indsats, og at ingen ved, hvem der gør hvad og hvornår. Fx fik han at vide af en hjemmehjælper, at kommunens hjemmepleje ville kontakte ham vedrørende vaccination, og en anden hjemmehjælper fortalte, at nej, det gjorde hjemmeplejen desværre ikke, så han måtte vente på brevet  om vaccination. Det fik han, og han forsøgte i dagevis at booke en tid til vaccination. Men der var ingen ledige tider hverken i vores egen region eller i de nærliggende regioner. Nu venter han så på, at hjemmeplejen kontakter ham, så snart der dukker nogle ledige vacciner op.

Jeg vil gerne have en af de vacciner jeg har tillid til. Og lad mig sige det med samme; jeg har tillid til de vacciner, der giver mere end 90 % beskyttelse. Så hit med Pfizer-BioNTech eller Moderna! Den der AstraZeneca kan de stikke op et vist sted! En vaccine, der kun giver ca. 60 % beskyttelse, og en vaccine, som en del lande ikke vil give til borgere over 55 år, skal jeg sgu ikke nyde noget af. Her hjemme vil vi – p.t. – give den tvivlsomme vaccine til personer UNDER 65 år. Det er muligt, at både den russiske og den kinesiske også er bedre end AstraZeneca, men jeg ved sgu ikke helt om jeg nu også tør stole på det.

Jeg føler, at regeringen og vores sundhedsmyndigheder gambler lidt med borgernes sundhed og helbred. Giv befolkningen nogle effektive vacciner, så vi kan få genåbnet samfundet; skolerne; gymnasierne, frisørerne; massørerne; tøjbutikkerne; isenkramforretningerne; bilforhandlerne; små erhvervene som fx min lokale systue, hvor vi får tøjet repareret.

Men… hvordan skal vi genåbne samfundet, når vi ikke alle sammen har fået de effektive vacciner? Jeg frygter, at vi kommer til at opleve, at der er grupper i befolkningen, som har fået de ineffektive vacciner, og som derfor er mindre beskyttede mod COVID-19. Skal vi så have vaccinepas, hvor der står, hvilken vaccine man har fået? Det vil sådan set være rimeligt, at der står det. Men komplet urimeligt, når man ikke selv har haft indflydelse på, hvilken vaccine man har fået tilbudt. Så vi vil utvivlsomt komme til at opleve, at der vil være forskel på folk. Der er A-holdet, der har fået de effektive vacciner, og så er der B-holdet, der har fået de mindre effektive vacciner. Og så er der alle børnene og de unge, som ikke skal vaccineres. Er de så C-holdet?

Selv frygter jeg at ryge på B-holdet. Jeg har ikke planer om at tage ud at rejse; men jeg vil da gerne have mulighed for at tage til koncerter og i biografen og for at kunne spise på den lokale restaurant og café sammen med min familie. Jeg ser for mig, at min svigerfar og mine forældre vil få tilbudt de effektive vacciner, og så vil min mand, min søn og jeg få tilbudt nogle af de mindre effektive.

Udover at vaccinepasset vil gøre livet besværligt for alle de erhvervsdrivende, der får til at opgave at sikre, at deres kunder har vaccinerne i orden, tænker jeg også, at der vil kunne opstå situationer, hvor der vil være steder, hvor nogle kunder vil få adgang, og andre kunder vil blive udelukket, selvom de er vaccineret, men simpelthen fordi deres vaccine ikke er blandt de mest effektive. Og så tænker jeg, at vaccinepasset skal være 100 % sikkert, og at sikkerhedshuller, så snyd ikke er muligt, skal være lukket, inden man begynder at tage det i brug i befolkningen. Det bliver en stor opgave. Og jeg håber, at man finder en leverandør, der kan leve op til ansvaret.

Det værste, der kan ske, er, at virus fortsætter med at mutere (og det gør den), og at vi aldrig får udryddet den. Vi må nok indstille os på, at virus er kommet for at blive med alt, hvad det medfører af restriktioner, og at vaccinen skal hjælpe os med at kunne holde samfundet åbent. Tilbagevendende vaccinationer af befolkningen er vores eneste redning. Og selv da må vi nok forberede os på, at der vil være varianter af virus, der er sværere at bekæmpe end andre, og at vi kommer til at leve med delvise nedlukninger, hvor afstand, mundbind og afspritning af hænder og kontaktflader bliver dagens orden – i perioder. Ikke så meget af hensyn til vores ældre og svage – det argument holder ikke, hvor provokerende det end må lyde – men for at undgå, at vores sundhedssystem og hospitaler bliver overbelastede og må indstille planlagte behandlinger og operationer af ikke-corona ramte patienter.

Jeg ved godt, at der er vaccineskeptikere, der ikke vil have vaccinen, og jeg synes, det er helt okay at sige nej til vaccinen. Især hvis man også kun får tilbudt en skod vaccine, der ikke beskytter effektivt. Men… hvis man ikke vil have vaccinen, der er en forudsætning for, at vi kan åbne samfundet og få gang i både befolkningens trivsel og økonomi; så må man spørge sig selv, om man vil modsætte sig behandling og evt. hospitalsindlæggelse og respiratorbehandling, hvis nu man skulle blive alvorligt ramt af corona. Kunne man forestille sig, at borgere, der har fravalgt vaccinen, kommer nederst i systemet, hvis der opstår mangel på fx Remdesivir og respiratorer?

2 kommentarer til “Hit med vaccinen – og passet!

  1. Jeg er også bange for at vi kommer til at skulle leve med Corona.
    Det vi kan håbe er at der ikke bliver ved med at være ustandselige trusler om nedlukning.
    Det er helt enkelt dræbende, fordi ingen kan planlægge noget som helst.

    Jeg tror det er muligt, men jeg synes man mangler nogle klare meldinger fra regeringen om, hvad deres langsigtede strategi er.
    Det er som om de er klatret meget højt op i et træ hvor det eneste der tæller er fuldstændig epidemikontrol, med smittetallet som eneste succeskriterie.
    Og det er ikke realistisk.

    Som du skriver, så er det vigtigste at holde indlæggelserne nede, så sundhedssystemet ikke blver overbelastet.
    Derfor giver deres vaccinestrategi egentlig god mening.
    Det vigtigste er at få de ældre og de sårbare (i forhold til Covid 19) vaccineret med de effektive vacciner.
    AstraZenica kan så bruges til de yngre raske.
    Det gør knap så meget at de bliver syge, for de belaster ikke sundhedssystemet særlig meget.
    Men det er godt bare vaccinen kan reducere antallet af syge, for så bliver smittebalancen i samfundet ikke så stor.

    Det burde kunne løses så man bare får indlæggelserne ned på et tåleligt niveau, og så i øvrigt kan leve nogenlunde normalt.
    Eller helst, helt normalt.

    Som jeg før har skrevet, så synes jeg det er træls – sagt på godt jysk – at man ikke kan få en dialog omkring langtidsstrategier og arten og omfanget af nedlukningerne.
    Nogle af restriktionerne virker som tiltag med en meget lille virkning på smittespredningen, men med voldsomme konselvenser for en masse mennesker.

    Det seneste eksempel er nedsættelsen af forsamlingsforbuddet fra 10 til 5 mennesker i det offentlige rum, med tilhørende ‘kraftig anbefaling’ om kun at mødes max 5 i det private,
    Det var vist slet ikke regeringens mening at gøre det ved den sidste stramning, men der var politisk pres for at gennemføre det.
    Og her er jeg temmelig sur på SF og EL.
    Forsamlingsgrænsen på 5 personer sætter mange af os enligboende i umulige situationer, og nogle grimme dilemmaer.
    Forbuddet på 10 personer var til at leve med – der går en grænse lige omkring 8 personer (som jo er grænsen i Sverige)

    Like

    1. Hej Christian,
      Forsamlingsgrænsen eller forsamlingsforbuddet på max. 5 personer; det kniber det gevaldigt med for mange at overholde. Jeg ser det ofte, når jeg er ude at gå en tur, hvor unge kommer slentrende i grupper på 8-10 eller flere. Eller som forleden hvor jeg var til fodterapeut og denne fortalte, at kollegaen havde fødselsdag, så der skulle de så være 7 m/k samlet til en fest for fødselaren. Alle var selvfølgelig blevet testet og nogle havde endda valgt at isolere sig til festen. Men 7 er stadig for mange. Hvis man altså gerne vil følge anbefalingerne om at forsamles max. fem i privaten. Det er der mange, der ikke vil eller gør. Se bare hvad der sker i Vollsmose… Her mødes man med hele den pukkelryggede, når familien skal samles i en eller anden anledning. Så forstår man jo godt, at det er svært at komme smitten til livs. Det er blevet svært for mange at leve med restriktionerne og derfor laver man sine egne regler, og mener, at man stadig overholder dem; man har bare lige gradbøjet dem, så de passer til ens livssituation. Ja, der er dilemmaer, når man skal mødes med familien, for hvem skal fravælges? Og pyha, det er grimt, at den ene betyder mindre end den anden og ikke får lov at deltage. Hvis det er sådan vi vælger at tænke. Vi kunne også vælge at tænke, at vi bare bliver nødt til at være forsigtige og passe på hinanden. Her i familien har vi hverken fejret Juniors 20 års fødselsdag (i december), holdt juleaften eller nytårsaften for andre end os selv – og vi er tre i husstanden. Det kan man kalde overforsigtigt. Jeg kalder det sund fornuft. Vi fejrede så fastelavn udendørs hos min mor og vi var fem personer i alt. Jeg ser ikke forsamlingsforbudet som noget ondt, men som noget, der skal få os til at begrænse smitten, mens vaccineudrulningen kommer op i omdrejninger, og vi får vaccineret flest muligt. Vi må heller ikke glemme, at der er mange, der bliver ramt af senfølger efter en omgang coronavirus, og det gælder både unge og ældre. Så vi kan stadig risikere en bombe under sundhedssystemet med en masse mennesker, der døjer med senfølger og som måske derfor er langtidssygemeldte fra arbejdsmarkedet og som skal i eller anden form for behandling.

      Der er få lande i verden, der har haft succes med begrænsning af smitte og her kunne det jo være interessant at se på fx Australien. Sverige har ikke lige just været klassens duks i coronakrigen, og derfor er jeg kritisk over for deres tilgang til COVID-19 håndteringen.

      Like

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.