Aspergers syndrom · Autisme · Folkeskolen · Gruppeordning · Handicappolitik · Heldagstilbud · Inklusion · Lockout · Neurotypisk · Politik · Psykiatri · Psykisk sygdom · Rettigheder · Skole · Specialklasser · Specialskole · Specialundervisning · Stress · Sygdom · Uddannelse · Udviklingsforstyrrelser · Undervisning · Velfærd

Hvornår er et barn tabt?

DSC_4965Dette er mit indlæg nr. 100. 100 indlæg på 106 dage 🙂

At et barn er `tabt´, er det så ensbetydende med, at barnet er en `taber´?

En af mine kolleger er mor til en 5-årig dreng med en autismespektrumsforstyrrelse. Familien ønsker en specialskole til sønnen, men kommunen siger: Inklusion i folkeskolen.

I går fik familien så brev om, at sønnen er optaget på den ønskede specialskole!

Vigtige breve med afgørelser kommer altid på lørdage eller op til kommunale lukkedage. Så har borgeren lige nogle dage til at sunde sig i, hvis nu det er et afslag på en ansøgning.

Men tilbage til min kollega. Sønnen har fået plads på den ønskede specialskole. Det er jo en god nyhed. Der er bare en hage ved det. Min kollega kan ikke helt tro på det. Hun mener, at der må være tale om en fejl. Så først i morgen, mandag, kan hun få vished.

Jeg krydser fingre for, at min kollegas søn er et af de heldige børn med særlige behov, der får det rette skoletilbud inden skolestarten. Det vil skåne ham for mange nederlag. Det vil også skåne hans forældre.

Som min kollega udtrykker det: `Jeg ved, at han vil være tabt´ [hvis han ikke får plads på en specialskole, red.]

Det er alle forældres frygt. At vores børn vil blive `tabt´. Det er en falliterklæring, hvis vores børn ikke kan leve op til normerne i samfundet og klare sig lige så godt som alle andre – eller bedre end alle andre.

Børn med særlige behov halter ustandseligt efter, når det gælder om at leve op til samfundets normer om at tilpasse sig og rette ind. Mange af disse børn er tilmed psykisk sårbare, og der skal ikke meget til at vælte dem omkuld.

Jeg har mange øjeblikke, hvor jeg fortvivlet tænker, at Junior er `tabt´.

På nogle områder er han `tabt´. Skolemæssigt har han ikke været i skole det meste af 5. klasse, og han var fraværende i halvdelen af 4. klasse.

Når lockouten af lærerne engang er slut, er skoleåret også ved at være gået. Og efter sommerferien skal Junior i 6. klasse.

Vi har fået at vide, at det vil tage et sted mellem 1-2 år, før Junior atter vil kunne magte at være i skole – hele dagen – hver dag. Et til to år! Junior vil til den tid enten gå i 7. eller 8. klasse.

Vi har fået at vide, at det er muligt at indhente den forsømte undervisning på to år.

Det bliver noget af et kapløb med tiden. Og jeg ved ikke, om det er realistisk, at Junior når målet. Til tiden.

For det er jo desværre sådan, at undervisningspligten ophører, når barnet/den unge fylder 17 år jf. Lov om folkeskolen § 34, stk. 1. Så er systemet fløjtende ligeglad med, at barnet/den unge ikke har været i skole i flere år pga. stressoverbelastning, depression, angst, søvnforstyrrelser etc.

For børn og unge med autismespektrumsforstyrrelser er det sådan, at de udvikler sig langsommere end børn og unge uden disse diagnoser. Mange af dem udvikler derudover komorbiditet som angst, OCD, depression, psykoser.

Undervisningspligten er en rigid størrelse, der ikke tager hensyn til disse børn og unges særlige behov.

Derfor er der børn og unge med særlige behov, der falder igennem systemet og er `tabt´. De når ikke i mål på den tid systemet har fastsat.

Derfor er der behov for, at man reviderer Folkeskoleloven, og udvider undervisningspligten, så også psykisk sårbare børn og unge med særlige behov får en fair chance for at gennemføre folkeskolen på lige vilkår med elever uden særlige behov.

I et samfund, hvor uddannelse betyder så meget, at man først bliver regnet for at være en (lige)værdig borger, når man har en uddannelse, er det på tide, at vi gør op med den kollektive tvangstanke om, at man er `tabt´og kun er noget værd, hvis man får en uddannelse.

Min søn er – måske – `tabt´i uddannelsesmæssig forstand. Det vil fremtiden vise. Men han er ikke en `taber´. Hvis jeg begynder at opfatte ham som en `taber´, så er han for altid fortabt.

6 kommentarer til “Hvornår er et barn tabt?

  1. At være ‘tabt’ er heldigvis ikke det samme som at være ‘taber’ – det har du ret i. Men det kræver en vis forståelse ikke at kæde de to begreber sammen.

    Det er rigtig lang tid, Junior ikke har været i skole, og det bliver svært at indhente det forsømte, men der er ingen, der siger, at det er umuligt. Hvis han nu får den rette støtte til at gøre 5. klasse færdig og evt. den rette støtte til at gå 5. om, så kunne det måske hjælpe på det. Han har jo næsten ikke været i skole i 5., så han vil ikke opleve en hel masse gentagelser. Lyder det helt skørt?

    Like

  2. Ja, jeg vil give dig ret. Det kræver en vis forståelse ikke at kæde de to begreber sammen. Men de er alligevel så tæt forbundet. Når man har tabt, er man en taber. Når man bliver tabt (af systemet), risikerer man (også) at blive en taber. Fordi vi bliver målt og vejet på det vi er i stand til at yde til samfundets fællesskab. Har vi ikke fået en uddannelse og et arbejde, så vi kan klare os selv og ikke ligge samfundet (fællesskabet) til last, så har vi tabt. Vi bliver ikke regnet for (lige)værdige borgere i samfundet.

    Nej, det lyder ikke skørt. Junior skal igennem det meste af både 4. og 5. klasses pensum. Når lockouten er slut. Når skolen finder den rette metode til at motivere Junior, så han kan lære noget uden at hans perfektionisme eller manglenede selvtillid og selvværd spænder ben for ham. Når Junior er parat og i hans tempo. Så det vil tage lang tid. Måske længere tid end samfundet kan vente på.

    Like

  3. Du beskriver igen så fantastisk…desværre ser jeg jo også min egen ‘junior’ i præcis samme skolesituation….samme alder og samme manglende skolegang…også i øjeblikket. En snart toårig omvendt ‘lock-out’! Hans skole siger imidlertid at vi ikke må frustreres over hans faglige indlæring/standpunkt. De har flere gange oplevet disse drenge…som pludselig kan tage fra og på ingen tid kan indhente noget som andre børn tager lang tid på. Hans lærere har megen erfaring med undervisning af børn og unge med autisme og er bestemt kompetente, så vi har nu taget den beslutning, at dét vil vi prøve at tro på. Så vi måske kan få lidt ro i sjælen på bare én front af hans skolegang…eller nærmere manglen på samme.

    Like

  4. Tak 🙂

    Og ja, der er mange ligheder mellem vores drenge.

    Jeg håber, at det er rigtigt, det eksperterne siger.

    Og at Junior også pludselig vil være i stand til at tage fra og indhente det forsømte.

    Jeg vil gerne tro på det. For det vil give ro i sjælen. Og det har jeg hårdt brug for.

    Like

  5. Jeg har tænkt mig over hvad jeg skulle til det her indlæg, da jeg jo selv på mange måder har været et “tabt barn”, og derfor svare jeg kommentere jeg først nu.

    Fra slutningen af 5. klasse til slutningen af 6. klasse gik jeg stortset hellere ikke i skole, da jeg havde det rigtigt skidt i den folkeskole klasse jeg gik i. Den gang vidste ingen at jeg havde hverken ADHD, GUA eller var ordblind. Men jeg var så imellem tiden til en test som vidste at jeg altså var ordblind. Jeg begyndte derefter på en specialskole og gik fra kun at have et alderssvarende niveau i matematik og ellers nærmest ingen ting kunne til at tage en fuld 9. klasses afgangsprøve, da jeg gik i 9. klasse. Så jeg er sten sikker på, at det også nok skal ske for junior hvis han får den rette støtte, for junior virker til at være en rigtig kvik dreng.

    Jeg ved at mine forældre også var meget bekymrede for mig, da jeg var på juniors alder, men idag går jeg i 2.g og klare mig bedre end gennemsnittet og har et snit på omkring 10. Hvis junior viser sig for ikke at være klar til at forlade folkeskolen i 9. klasse kan I jo lade ham gå et år om og derudover tage 10. klasse – det har jeg nemlig gjort. Det er jo ikke nogen katastrofe, at man bliver færdig med en uddannelse i en lidt senere alder end de fleste andre og i sidste ende er det ligegyldigt. Så junior skal nok klare sig, da han har nogle gode og støttende forældre og fordi han lader til at være en kvik dreng, og det er 2 faktorer jeg tror betyder rigtigt meget 😉

    Like

    1. Mange tak for kommentaren, ufokuserede 🙂

      Ja, jeg tror, at du har ret i, at det betyder meget, at man dels har nogle forældre, der støtter en og dels at man også er kvik. Så kan det ikke gå helt galt 🙂 Men det er godt nok svært ikke at bekymre sig om fremtiden. Og der ligner Junior mig; han er bekymret for, hvordan det skal gå ham, når nu han ikke har været i skole i så lang tid. “Hvis jeg ikke får en uddannelse og kommer på universitet; får jeg så et job, så jeg kan få et sted at bo?”

      Like

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.